Annonce

Guide til Malmø: spisesteder, kaffebarer, shopping og kultur

I efterårsferien tog min veninde og jeg et par overnatninger i skønne Malmø, hvorfor jeg har sammensat denne guide til Malmø. Hun har fået et fuldstidsjob som lærer, hvilket betyder at hendes ferie ligger i betsemte uger. Jeg er i den situation at jeg er ret fleksibel i mit arbejde, og jeg kunne derfor godt tage et par dage ud af kalenderen. Og det var med god samvittighed, fordi jeg havde afsluttet de sidste par foto-opgaver.

Det er måske 10 år siden – hvis ikke mere – at jeg sidst har besøgt Malmø. Det var med mine forældre, og dengang var tøj-shopping altså det første der stod på listen. Alle butikker skulle kigges igennem, og min teenager-hjerne var ikke så hooked på jagten efter en god kom kaffe eller det kulturelle. Nu er det helt omvendt. Jovist, shopping kan jeg da stadig lide… men jeg vil hellere finde spændende bagerier, gode kaffebarer og gå på museum og trave byen rundt. Det blev til en god blanding på vores tur, selvfølgelig kombineret med en masse hygge. OG overdådige kardemommesnurre.. et must når man besøger Sveriges land, mhhh!

Skøn kaffe på Atrium

Guide til Malmø

Malmø er ikke mere en 40 minutter væk – fra Københavns Hovedbanegård, i tog. Selvom man er tæt på, så giver det alligevel en følelse af at være ude at rejse og “langt væk” hjemmefra. Sådan lidt som at være på storbysferie, og hvorind det kan lyde skørt, når jeg selv bor i en skøn storby, så giver det alligevel noget andet. Malmø har trods alt en lidt anden kultur, seværdigheder og bagværk, der er spændende at opleve og ikke mindst, smage på.

Jeg er blevet ret begejstret for Malmø, og en ting er sikkert: jeg skal oftere på en lille “rejse” dertil! Fordi altså, det er immervæk nemt lige at pakke en lille taske og smutte på toget, til en tur over øresundet. Malmø kunne godt gå hen og blive en by, hvor jeg ville tage en arbejdsweekend også. Det er lige en tand billigere end herhjemme, så det giver samtidig mening for pengepungen.

Og jo flere ture til den slønne betyder desuden, at jeg med tiden kan opdaterer min liste her, som jeg har samlet nedenfor. På med læsebrillerne, for jeg håber mine tips og anbefalinger kan give dig lysten til en lille Malmø get away.

Morgenmad på meget hyggelige Atrium

Overnatning og hotel i Malmø

Min veninde og jeg lejede en Airbnb lejlighed, fordi vi begge synes der er noget hyggeligt og hjemmeligt over den slags. Det var også forholdsvis billigt, og vi havde booket en lejlighed bydelen “Kronprinsen”, så vi stadig havde et par kilometer ind til byen. Vi kan begge lide at gå, og på den måde fik vi set lidt mere af byen. I området var der tilmed et par parker med søer, som vi også benyttede os af på en lille løbetur.

Min kæreste er netop lige kommet hjem fra en tur i Malmø, og han boede på Hotel Scandic. Der betaler du ikke meget for et værelse + morgenmaden er inkluderet, hvis du vil være fri af at finde dit eget sted i byen.

Er du på udkig efter andre rejseguides, end denne guide til Malmø? Så har jeg osgå et par andre stykker liggende. Fx en guide til Amsterdam, Paris og Barcelona.

Smukke efterårsfarver

Kardemommebulle fra St. Jakobs Stenugnsbageri

Et lille udvalg hos St. Jakobs Stenugnsbageri

Hyggelige kanaler i Malmø

Bagerier, kaffebarer og spisesteder i Malmø

Kärleksgatan 3

En hyggelig lille fika, som jeg fandt igennem Instagram. Den kom straks på min liste over et frokost sted jeg ville besøge. Den første aften, kom vi desuden forbi og jeg blev kun bekræftet i at jeg ville derind. SUPER lækker, frisk og velsmagende salater. Desværre havde de ikke et toilet. Personalet var SÅ flinke!
Kärleksgatan 3C, 21145 Malmö

Atrium

Endnu en jeg havde på listen. Vi boede 200 meter fra den hyggelige cafe/kaffebar, og spiste morgenmad omgivet af grønne planter og dejlig musik i baggrunden. Deres morgenmad er enkel og meget insta-venlig, men samtidig velsmagende! Vi fik en avocado på brød samt bircher müsli til morgenmad. Deres kaffe er desuden virkelig god!
Skvadronsgatan 13, 21749 Malmö

St. Jakobs Stenugnsbageri

Lige overfor Atrium ligger dette skønne bageri. Man kan dufte deres nybagte og overdådige skønne kardemommebulle helt ud på gaden. Bageriet er placeret flere steder i Malmø – jeg endte med at være inde i tre bagerier der både fungere som førnævnte, men også et sted du kan drikke kaffe og spise morgenmad.
Skvadronsgatan 16, 217 49 Malmö, Sweden

Eatery Social Taqueria

I denne lille guide til Malmø, tager vi lige en tur til Mexico. Stedet ligger nede ved åen, inde i byen. Her serverer de skøn latinamerikans mad, og jeg vil anbefale at man booker et bord hvis man er der i weekenden. Stedet er kæmpe, personalet er meget imødekommende og maden velsmagende.
Dag Hammarskjölds Torg 2, 211 18 Malmö

La Roche Vin & Tapas

En bid af Spanien – det fik vi! Stedet var ikke et jeg ville vælge ved første øjekast, men vi prøvede det. Det var SÅ godt! Autentisk, velsmagende og hyggeligt. Stedet var proppet og det er i min optik altid et godt tegn. Maden smagte dejligt – det gjorde mig lige opmærksom på, at man ikke altid skal dømme et sted, for dets udseende!
Larochegatan 5, 211 34 Malmö

Malmö Centralstation

Malmö Centralstation har over 30 caféer, restauranter og butikker. Der er ikke et helt så ringe sted at lande, hvis man ikke nåede at få frokost inden man skal afsted med toget. Der er mange gode mad-muligheder, til at nuppe to-go.
Centralplan 6

Aftensmad på La Roche Vin & Tapas
Smukt gulv hos Kärleksgatan 3 – kunne ikke lade være at nuppe et billede

Malmø guide shopping

Ab småland

Wow, wow, wow. Flere havde tippet mig om denne fine forretning, så tak til jer! Sikke en skøn butik der rummer både inretning, mode og en lille fika (som desuden er virkelig hyggelig). Jeg kunne have købt hele butikken – ej, overdrivelse fremmer forståelsen, men det var simpelthen så fint det hele. Jeg kunne desværre ikke slæbe så meget med hjem, så jeg har tænkt mig at købe deres økologiske sengetøj på deres webshop.
Södra Förstadsgatan 25/27, 211 43 Malmö

Granit

Endnu en interiorbutik, der bugner af så mange skønne planter, puder, betræk, køkkenudstyr, bånd til gaver, magneter m.m.
Södergatan 3, 211 34 Malmö

Grandpa

Ligger lige ved siden af AB Småland og er en flot concept store til både kvinder og mænd. Simpelt, hipt udvalg og med mærker som fx Ganni og Gestuz. De havde også nogle svenske mærker, som var nice!
Södra Förstadsgatan 25211 43 Malmö

Aplace

Endnu en fin concept store ligesom Grandpa. Denne blev jeg tippet om af min veninde Camilla (tak for det!), fordi det var en så fin butik med både velkendte, men også nye mærker.
Davidshallsgatan 14, 211 45 Malmö

Et hav af fede mærker og fede styles hos Grandpa
Så mange fine opsatte idéer, som virkelig gav inspiration i AB småland. Sådan var det hele vejen igennem butikken (som desuden er kæmpestor)!

Oplev Malmø på 24 timer

Slottsparken

Her var vi ude på en lille løbetur. Men også et skønt sted til en gåtur, for der er bare så smukt og fyldt med fine kanaler, blomster, bænke og lys om aftenen. Der ligger også en café, som vi desværre ikke nåede. Men næste gang!

Moderna Museet

Her var vi tæt på at tage forbi, men vi nåede det ikke – desværre. De har nemlig en udstilling jeg gerne vil se, lige nu – “Blue Is the Color of Your Eyes”, men næste gang. Der er desuden gratis entré.
Gasverksgatan 22, Malmö

Malmö Saluhall

Kender du Torvehallerne i København? Eller nok nærmere den gamle papirø? Her kan du finde alverdens lækkerier og delikatesser.
Gibraltargatan 6, 211 18 Malmö, Sverige

Morgenmad på St. Jakobs Stenugnsbageri – en surdejsbolle, æg og ost. Jeg måtte selv komme så meget salt på, da der hverken var noget i bagværket eller smør. WHAT!!!!?
Fin væg i AB Småland

Atrium

Jeg håber du kunne bruge min guide til Malmø, og har fundet nogle af mine anbefalinger spændende! Del gerne i en kommentar, hvis du skulle sidde inde med noget jeg skal opleve/spise/se næste gang jeg besøger byen.

DEL MED EN DU HOLDER AF:
Maria Charlotte

Maria Charlotte er opskriftsudvikler, madfotograf og kogebogsforfatter til "Velsmag". Med en uddannelse i Ernæring- og sundhed udvikles alle opskrifter med fokus på spændende og velsmagende comfort food, der pifter hverdagens madlavning op. Her er hverdagsmaden nem og overskuelig, og så får du simple indkøbslister og kortere tilberedningstid.

Articles: 979
Abonner
Giv besked om

Email-notifikationer om svar til din kommentar er slået til som standard. Klik på -symbolet for at slå det fra.