Sæsonens råvarer giver dig mere end du måske tror

Jeg har på det seneste været en del på rov i grøftekanter, buskadser, bekendtes haver og i torvehallerne for at få fingrene i sommermånedernes frugt- og grønt. Netop i sekundets skribleri, nyder jeg godt af en lille skål hjemmeplukkede brombær. Det er herligt, hvordan sommermånederne bugner med nogle af mine yndlingsspise: alverdens bær, asparges og nye kartofler. Jovist, disse kan jeg sagtens få fingrene i året rundt i supermarkederne, men det er slet ikke det samme. Ihvertfald ikke for mig. Jeg elsker nemlig at spise de råvarer der er i sæson, og jeg går meget op i at gøre det. Dette er netop også noget, jeg er begyndt at efterstræbe mere og mere i mine opskrifter. Det betyder dog ikke, at en avokado eller kernerne fra et granatæble ikke vil ses i ny og næ. Men jeg skal mere væk fra dette, end tættere. Se bare disse smukke blommer jeg plukkede fra mine forældres have sidste uge. Smagen, farven og følelsen af friskhed, selvpluk og sæsonstemning kan supermarkedet altså ikke hamle op med. Men det er ikke den eneste grund til, at jeg spiser i sæson. Dette gør jeg blandt andet fordi... ... det giver mig en anden nydelse Ligeså meget, som jeg nyder at tage en bid af et sprødt efterårsæble i Danmark - ligeså meget nyder jeg at sætte tænderne i en fersken i Spanien. At spise efter sæsonen, giver mig nydelse fordi jeg kan glæde mig til at spise dén fødevarer, der netop er at finde i en pågældende måned. På den måde kan jeg også glæde mig til den kommer i sæson igen. Tilmed er smagen også helt anderledes! ... det har bedre smag og friskhed Apropos førnævnte, så er friskheden og smagen altså bedre når råvaren er i sæson. Når råvarerne ikke skal importeres først, er behovet for emballage samt smagsfremmende eller konserverende tilsætningsstoffer ikke ligeså stort. Det kan derfor også holde længere. ... det er billigere Yes, den er god nok. Det er nok ikke dét, de fleste vil tænke i første omgang. Men sæsonens råvarer sikre bed bedste priser, da de høstes når de er modne - det giver logisk nok, også rigtig fin mening. ... det er sundere Som de fleste er bekendt med, er frugt og grønt sprængfyldt med vitaminer og mineraler. Men spiser du i sæson, er indholdet af disse større. Fx er indholdet af C-vitamin i en nyopgravet kartoffel langt større, end den der har ligget hele vinteren opbevaret et sted. Udover dét, vil du automatisk komme til at spise varieret og få forskellige frugt- og grønt året rundt. ... det mindsker klimabelastningen Når vi vælger frugt og grønt i den danske sæson, giver det en mindre belastning for klimaet og udledningen fra transport bliver reduceret, da der ikke skal importeres fødevarer fra andre lande. ... det er sjovere Jord under neglene eller lidt små rifter på armene når der høstes og plukkes gør mig ikke spor, fordi jeg synes det er sjovt hvordan man kan gå på opdagelse alle steder. Tag hellere end gerne dine børn med, de vil klart elske det. Og hvis du handler i supermarkedet, kan der næsten gå helt sport i at finde sæsonens råvarer. Haha. ... det giver mig mulighed for at være kreativ Jeg elsker at være kreativ i køkkenet og udvikle nye opskrifter. Hvis du ikke før har handlet i sæson, skal der måske omstilles lidt - dét gør jeg også stadig, men det er en sjov udfordring at tage op.
Med ovenstående sagt, så betyder det ikke, at du kun skal købe råvarer i sæson - så hellig er jeg heller ikke, at der ikke kommer en avokado ned i kurven ind imellem. Men hvis du bestræber dig på det vil du altså opleve flere gevinster ved det. Er du i tvivl om sæsonens frugt og grønt, kan du se de forskellige måneder nedenfor (kilde): Januar Jordskokker, champignon, gulerødder, hvidkål, kartofler, kinakål, løg, pastinak, persillerod, porrer, rosenkål, rødbeder, rødkål, selleri, grønkål. Februar Champignon, grønkål, gulerødder, hvidkål, jordskokker, kartofler, løg, pastinak, persillerod, porrer, rosenkål, rødbeder, rødkål, selleri. Marts Champignon, feldsalat, grønkål, gulerødder, hvidkål, jordskokker, kartofler, løg, pastinak, persillerod, porrer, purløg, rosenkål, rødbeder, rødkål, selleri, østershatte. April Ramsløg, champignon, gulerødder, hvidkål, jordskokker, kartofler, løg, persille porrer, rabarber, radiser, rosenkål, rødbeder, salat, selleri, spinat, østershatte. Maj Rabarber, champignon, forårsløg, persille, radiser, salat, spinat. Juni Asparges, bladbeder, blomkål, broccoli, champignon, gulerødder, jordbær, kartofler, kinakål, løg, persille, radiser, salat, spidskål, spinat, ærter. Juli Jordbær, bladbeder, blomkål, broccoli, bær, champignon, gulerødder, hindbær, jordskokker, kartofler, kinakål, kirsebær, løg, persille, rabarber, radiser, salat, spidskål,, squash, ærter. August Spidskål, asier, bønner, bladbeder, bladselleri, blomkål, blommer, broccoli, bær, champignon, gulerødder, hindbær, hvidkål, jordskokker, kartofler, kinakål, løg, majs, persille, porrer, pærer, rabarber, radiser, rødbeder, rødkål, salat, spinat, squash, æbler, ærter. September Blommer, asier, bladbeder, bladselleri, blomkål, broccoli, bønner, champignon, grønkål, gulerødder, hvidkål, jordskokker, kartofler, kinakål, løg, majs, pastinak, persille, persillerod, porrer, pærer, radiser, rosenkål, rødbeder, rødkål, salat, selleri, spinat, squash, æbler. Oktober Blomkål, asier, bladbeder, bladselleri, broccoli, champignon, grønkål, gulerødder, hvidkål, jordskokker, kartofler, kinakål, løg, majs, pastinak, persille, persillerod, porrer, pærer, radiser, rosenkål, rødbeder, rødkål, salat, selleri, spidskål, spinat, squash, valnødder, æbler. November Græskar, blomkål, champignon, grønkål, gulerødder, hvidkål, jordskokker, kartofler, kinakål, løg, pastinak, persillerod, porrer, pærer, rosenkål, rødbeder, rødkål, salat, selleri, æbler. December Grønkål, blomkål, champignon, gulerødder, hvidkål, jordskokker, kartofler, kinakål, løg, pastinak, persillerod, porrer, pærer, rosenkål, rødbeder, rødkål, selleri, æbler.

Køber du råvarer i sæson? Hvad er dine tips? Del dem gerne med mig og andre læsere!