Blåbærsmoothie med hjemmelavet sprød granola

Rabarberkompot – simpel og frisk

RabarberkompotRabarber er endelig kommet i sæson og det betyder selvfølgelig rabarberkompot. De begynder så fint at skyde frem nu og dét har jeg virkelig glædet mig til. De lækre stængler er super sunde og spækket med gode fibre, antioxidanter og C-vitaminer. Så spis endelig løs og afprøv dig med nogle lækre opskrifter. Jeg synes rabarber er fantastisk at bruge i det søde køkken. Jeg er vild med den syrlighed, som rabarberen giver til de ellers sødere kager. Men også bare farven, er jo så smuk.

Jeg er så heldig, at både mine forældre og farmor har rabarber i haven, så da jeg var hjemme sidst nuppede jeg nogle med hjem. Det resulterede i en omgang rabarberkompot, som jeg kan bruge som topping på min morgenmad. Her har jeg brugt den ovenpå en chiagrød, som jeg satte over igår.

Hvis du ikke har den mulighed for at plukke rabarber i haven, så kan de købes i de fleste supermarkeder lige nu, og i nogle velassorterede supermarkeder fås de også på frost.

Prøv også andre opskrifter med rabarber: Rabarberkage med mandler – en sundere udgave / Sundere rabarbertrifli med knas / Sunde rabarbermuffins 

{ Rabarberkompot, 2 glas }

600 g rabarber
1/2 dl vand
4 spsk. rørsukker
et nip vaniljepulver


Rabarber skæres i tern, ca 2 x 2 cm og lægges i en gryde med vand, vanilje og sukker. Måske der skal tilsættes ekstra sukker – afhænger af de enkelte rabarbers syrlighed.

Lad det langsomt koge op i 10-15 minutter, afhængig af hvor grov du vil have din kompot. Nu skal det blot afkøle. Kom det på skoldede glas og opbevar på køl.

Nyd det på alverdens lækkerier, f.eks. på grød eller yoghurt eller i desserter. Kun fantasien, sætter grænser. Velbekomme.

Rabarberkompot Rabarberkompot

   

Ingen kommentarer endnu

Der er endnu ingen kommentarer til indlægget. Hvis du synes indlægget er interessant, så vær den første til at kommentere på indlægget.

Skriv en kommentar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

 

Næste indlæg

Blåbærsmoothie med hjemmelavet sprød granola