Grøn smoothie med grønkål & hampeprotein

Jeg er begyndt at elske løb

Jeg har aldrig førhen været glad for at løbe en tur, ‘bare lige sådan’. Jeg har altid synes det var pisse hårdt, svært og jeg følte mig så tung når jeg bedrog mig ud på en løbetur – altså som en tung elefant, der pustede efter bare 500 meter. Det har ændret sig. Meget gradvist og ret hurtigt. Faktisk indenfor de seneste par måneder er jeg sgu begyndt at holde af at løbe – sådan helt oprigtigt, og ikke kun fordi jeg ved det er godt for mig.

Men ikke nok med, at det faktisk er godt for mig, så nyder jeg det også nu. Jeg har fundet en glæde i at løbe. Det er en helt fantastisk følelse, at jeg har fundet motivationen for at snøre løbeskoene. Det har taget mig noget tid at overvinde min indre motivation, for at komme afsted. Jeg har haft mange kampe med mig selv, og det har også krævet nogle løbeture og ikke mindst, tålmodighed og troen på det. Men det har været kampen værd, for jeg har fundet ud af, at jeg faktisk ikke så elendig til det, som jeg gik og troede. Nu kan jeg lide det!
Mine ture er ikke lange, men det gør mig ingenting, for det er ikke distancen jeg har fokus på. Jeg kan godt efter 3-4 kilometer føle mig helt færdig, og siger derfor til mig selv: “nu kan du ikke løbe længere“. Nogle gange prøver jeg alligevel at tage et par kilometer mere, andre gange stopper jeg. Det vigtigste her, tror jeg, er at lytte til kroppen.

Jeg har altid været glad for lange gåture og powerwalks, hvor jeg stadig får pulsen en smule op. Men de her løbeture giver bare noget andet – det er en helt anden tilfredsstillelse. Løbeturene giver mig alenetid, hvor jeg ikke skal tage stilling til noget. Jeg får ro og mulighed for at tømme ud i mine tanker. Udover det mentale, så elsker jeg at mærke kroppen arbejde. At mærke pulsen stige langsomt – dét er så fantastisk en følelse.

Gode råd med på vejen

Afslutningsvis vil jeg komme med nogle gode råd, som du kan tage med dig hvis du gerne vil finde din løbemotivation frem. De har hjulpet mig, så måske rådene også kan hjælpe dig.

Lad være med at have for store ambitioner til at starte med – det kan godt være, at du skiftevis skal gå et minut og løbe et minut. Et andet godt råd er, at du ikke behøver at konkurrere, men hav tålmodighed. Prøv at snøre dine løbesko og kom derudaf, uden du tænker på tid, sted og antal af kilometer – tallene skal ikke styre dine løbeture i starten. Det kan du altid arbejde dig hen mod, hvis løb bliver en favorit.

Sæt dig selv fri i naturen og prøv at nyd det. Nogle gange skal man overvinde sine egne kampe – det er ligesom med mad. Man skal afprøve nogle ting, mange gange, før det lykkedes.

// Maria Charlotte

Ingen kommentarer endnu

Der er endnu ingen kommentarer til indlægget. Hvis du synes indlægget er interessant, så vær den første til at kommentere på indlægget.

Skriv en kommentar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

 

Næste indlæg

Grøn smoothie med grønkål & hampeprotein