Grønkålssalat med æble, feta og valnødder

Kulhydrat gør dig ikke overvægtig

Opskriften på disse bananvafler kan du finde lige her

Skal vi nu ikke snart få bugt med den kulhydratforskrækkelse? Jeg er i hvertfald ved at være godt mættet over alle myter og trends der skabes omkring, at kulhydrater skulle være mere vægtøgende og at vi skal holde os fra dem, hvis vi altså gerne vil tabe os. Ligeledes, hvis vi ikke vil gå op i vægt.

Men… det har intet med kulhydraterne at gøre! Man taber sig, hvis man ligger i kalorieunderskud. Så simpelt er det – også selvom de kalorier kommer fra kulhydrater. Det hele handler altså om dit kalorieindtag. Det er ligegyldigt hvor din energi kommer fra, så længe du ikke spiser mere, end hvad du har brug for.

Kigger vi på sammenhængen mellem makronæringsstofferne, altså fedt, kulhydrat og protein, indeholder kulhydrat og protein faktisk samme mængde af kcal/g, altså 4 kcal/g. Det betyder dog ikke, at hvis du har 100 g havregryn og 100 g skyr, at de indeholder lige mange kalorier pr. 100 g. Det kan være meget forvirrende, når man dybest set burde tro, at de så havde samme antal kalorier. Men sådan forholder det sig ikke – det vil jeg gerne forklare.

Det er den enkelte fødevares indhold af det pågældende makronæringsstof, der afgør indholdet af kalorier. Vi holder lige fast i de to morgenmadtyper; skyr og havregryn:

Havregryn pr. 100 g: 1541kJ / 366 kcal.

Protein: 13,3 g
Kulhydrat: 68,3 g
Fibre: 10 g
Fedt: 6,7 g

Skyr pr. 100 g: 297 kJ / 70 kcal.
Protein: 11,0 g
Kulhydrat: 6,0 g
Fedt: 0,2 g
Fibre: 0 g

Havregryn indeholder altså flere kalorier pr. 100g, fordi der er flere kulhydrater i produktet pr. 100 g, end der er i skyren. Havregryn er altså en fødevare, som har flere enkelte makronæringsstoffer i sig, end skyren har og det er derfor kalorieindholdet er større i havregryn. Det er fordi der er flere kulhydrater i havregryn end skyr, men af disse kulhydrater er der også masser af fuldkorn og kostfibre, som du ikke bør gå udenom, efter min mening.

Det er altså ikke bedre at spise skyren, fordi den er proteinholdig og ikke indeholder så mange kulhydrater. Den er bare mere kalorielet, fordi den ikke indeholder nær så mange makronæringsstoffer, som havregryn gør. Men det gør den ikke sundere. Men fordi en fødevare er kalorielet, er det altså ikke ensbetydende med at den slanker dig. Der findes ikke slankende fødevarer.Man kan derfor sagtens spise både fedt, kulhydrater og protein, uden at tage på – ligeledes også hvis man gerne vil tabe sig. Den store forskel ligger i de enkelte fødevarer – du kan altså derfor spise alt, med måde. Det er ikke en bolle om morgenen med ost der gør dig “tyk”, det er dit indtag over en hel dag du skal tænke over. Jeg har været dér, hvor jeg har været ‘bange’ for kulhydrater, men der vejede jeg også mere end jeg gør nu. Jeg spiser kulhydrater, hver dag og de har ikke gjort mig tykkere, tværtimod. Mine kulhydrater indgår i en varieret kost, og det er dét jeg vægter højt i min hverdag.

Afslutningsvis vil jeg slå én ting fast! SPIS dine kulhydrater og NYD dem, hvad end de kommer fra slik, brød, kage, grøntsager, pasta, ris – you name it! De øger ikke din vægt eller sætter en stopper for dit vægttab. Og lad dig ikke slå ud, fordi du har spist lidt ved siden af det du normalt gør – det betyder ikke, at resten af din dag behøver at være ødelagt af skyld og skam. Vi har brug for kulhydrater, for at hjernen og kroppen kan fungere. Og særligt, hvis du er fysisk aktiv og skal træne meget, så er kulhydraterne guld værd!

Giver opslaget mening for Jer? Og er det noget, som I vil høre mere om?

1 kommentar

Skriv en kommentar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

 

Næste indlæg

Grønkålssalat med æble, feta og valnødder